Eesti – järgmine Silicon Valley?

19. aprill 2013

Silicon ValleyLugesin hiljuti artiklit, kuidas endisest NSVL vabariigist Eestist on saamas Silicon Valley, peamiselt tuntud kui suurepärane kodu ambitsioonikatele idufirmadele.

Eestis on sarnaselt USAs asuvale Silicon Valleyga loodud alustavatele idufirmadele soodne keskkond alates rohketest e-teenustest, lihtsast maksusüsteemist ning lõpetades heatasemelise WiFiga. Lisaks on meil mitmesugused ärikiirendid ja inkubaatorid, mis aitavad ideid teoks teha, tuntumad on Tehnopol, Garage 48 ja Startup Wise Guys. Technopoli andmetel on Eestis klassikalisi startup’e  200 – 300. Nendest ligikaud 10 % kolib Silicon Valleysse, kus pooled neist võtavad kontori ja hakkavad töötajaid värbama, ülejäänud üritavad seal kliente leida ning keskenduvad põhiliselt toote müügile.

Startup’i defineeritakse mitmeti ja määratlused on ajas muutunud. Tegemist on ettevõttega, mis töötab kiire kasvu nimel ning mille ärimudel põhineb enamasti oletustel. Toimub pidev tegevuse käigus õppimine ning kliendi tagasisidele ja kogemustele tuginev arendus. Hoolikalt jälgitakse, et kulud hoitaks võimalikult väikesed. Edukas start-up eristub ülejäänud alustavatest ettevõtetest vastuse kaudu neljale küsimusele. Kui vastused neile küsimustele on „jah“, siis on potentsiaal start-up-äri alustamiseks olemas.

Kas tarbijad tajuvad probleemi, mida üritatakse lahendama hakata? Siinkohal soovitus idee testimiseks: räägi võimalikult paljude inimestega ja uuri, mida nemad sellest probleemist arvavad.  Hea näide on viimase aja silmapaistvamaid eestlaste asutatud start-up’e TransferWise, mille omanikud töötasid Londonis ja ikka tuli ette, et tuli teha rahvusvahelisi pangaülekandeid Eestisse, mis on äärmiselt kulukad.  Selgus, et samasugune probleem on nii eestlastel kui teistel rahvastel, kes töötavad kodust eemal.

Kui lahendus potentsiaalsete tarbijate probleemile on olemas, tekib järgmine küsimus: kas tarbijad oleksid selle toote või teenuse eest nõus maksma? Maailmas on ikka ebakindlad ajad ja edu saavutamiseks on oluline toote hinnakujundus.  TransferWise’i teenuse eeliseid on just hind, sest näiteks pangas võib 1000naelase ülekande puhul kulu minna 50 naela kanti, TransferWises’is jääb see 4,5 euro juurde.

Kolmas oluline küsimus: kas potentsiaalsed kliendid ostaksid selle toote või teenuse sinu ettevõttelt? Kas su ettevõttel on konkurente ning mis võiksid olla sinu tugevused võrreldes nendega?

Lõpuks: kas sa suudad ehitada eduka lahenduse sellele probleemile?  TransferWise pakkus alguses võimalust teha ülekandeid Briti naelast eurosse, ning kui see toimis, hakati välja töötama teisi lahendusi.  Täna on nende ettevõtte toetajate ning investorite ringis Virgin grupi omanik Richard Branson ja PayPalii kaasasutaja Max Levchin.

Tehnopoli Startup Inkubaatori andmetel jääb 20-30% alustavatest ettevõtetest ellu, ehk suudavad toote turule tuua ning müüa seda eksportturgudele. Selline suhtarv on sarnane ülejäänud maailmaga.

Huvitavad faktid artiklist:

Tehnopoli Startup Inkubaatori andmetel jääb 20-30% alustavatest ettevõtetest ellu.
SulgeJäta tagasiside
Please leave this field empty.