10 müüti loomingulisuse kohta, mida ei tohiks uskuda

03. märts 2014

Enamik inimesi usub, et loomingulisus on üks nendest annetest, mis on kas inimesele antud või mitte. Tegelikkuses on asi aga teistsugune. Ameerika teadlane David Burkus viis läbi uuringu „Müüdid loomingulisuse kohta“, milles paljastab, et tegelik jõud ei ole mitte loovuse ja innovatsiooni taga, vaid selleks on sihikindel tegevus. Kuidas nii? Loe siit, millistesse müütidesse ei tasuks uskuda.

„Eureka!“ müüt

Tihti tundub, et uued ja huvitavad ideed tekivad justkui lambivälgatusel. Uuringud aga näitavad, et tegelikult on hetkelise idee välgatus hoopis eelnevalt mingi probleemi uurimisel tehtud töö tulemiks. Nimelt on uurimisel saadud teadmised jäänud meie alateadvusesse „settima“ ning kui ühel sobival hetkel tekib meie peas seos meie teadmiste ja antud probleemi vahel. Seejärel avastamegi uue innovaatilise viisi asja lahendamiseks.

Pärimuslikkuse müüt

Paljud usuvad, et loovuslikkus on kindlasti midagi, mis on geenidega päritud. Me ei päri loovuslikku mõtlemist oma esivanematelt. Vastupidi, uuringud tõestavad, et kõige loovamad on just need inimesed, kes on enesekindlad ning töökad ning seetõttu ongi nemad need kes kõige tõenäolisemalt loomingulise lahenduse leiavad.

Orginaalsuse müüt

Lisaks on paljude seas levinud arvamus, et kellegi kunagine väljamõeldud idee on tema intellektuaalne vara. Kuid ei tohiks ära unustada, et enamik uusi ideid on tekkinud just vanemate lahenduste omavahel kombineerimisel ning nende kasutamine aitab veelgi enam innovaatilisi lahendusi leida. Ei ole mõtet jalgratast leiutama hakata.

Eksperdi müüt

Mõned firmad tuginevad paljudele ekspertidele, kes on vastutavad uute ideede genereerimise eest. Mida raskem on probleem, seda haritum peab olema ekspert. Ameerikas tehtud uuringute järgi selgub, et ettevõtted võiks probleemide korral hoopis välist abi kasutada ning mõnikord just inimese oma, kes ei ole antud valdkonna spetsialist. See annab võimaluse läheneda asjale värskelt ning teise nurga alt ja avastada hoopis uudne võimalus asja lahendamiseks.

Motiveerimise müüt

On levinud arvamus, et mida enam inimest motiveerida, näiteks raha või mingil muul moel, seda suurem on tema motivatsioon ja seega ka parem tulemus. Tegelikkuses see muidugi ei kehti. Teadlased on tõestanud, et soodustused võivad küll aidata, kuid sageli tekitavad nad rohkem kahju kui kasu. Levinud on juhuseid, kus inimesed kasutavad seda lihtsalt ära.

Isetegija müüt

See müüt kirjeldab kõige enam kalduvust omistada loominguline läbimurre vaid ühe inimese nimele, unustades sellesse panustanud toetajad ning ka meeskonna esialgse abi. Kui aus olla, siis loovus on sageli tiimitöö. Hiljutised uuringud loominguliste meeskondade kohta võiksid olla ühele juhile tublisti abiks, et ehitada omale täiuslik, innovaatiline superstaaride meeskond.

Businessman With Think OustideAjurünnaku müüt

Paljud konsultandid ülistavad võimalust korraldada „ajurünnakuid“ või spontaanseid grupiarutelusid, et avastada kõiki erinevaid võimalusi antud probleemi lahendamiseks. Kahjuks puuduvad teadlaste sõnul senini tõendid, et selline ideede tulistamine alati innovaatilisi läbimurdeid saavutada võimaldaks.

Ühtekuuluvuse müüt

Selle müüdi järgi, peaksid kõik läbi saama ja töötama õnnelikult koos, et edendada innovatsiooni. On palju ettevõtteid, kes selle nimel pingutavad ja pakuvad oma töötajatele erinevaid hüvesid, näiteks lauajalgpalli ja tasuta lõunate näol, et soodustada koostööd. Huvitav on aga see, et paljud ettevõtted ei tee seda mitte selleks, et soodustada töötajate läbisaamist, vaid soodustada enesekindlust ja teisitimõtlemist, sest just kerged konfliktid on need, mis tagavad asjade arengu.

Piirangute müüt

Veel üks levinud müüt on, et piirangud takistavad meie loovust ja kõige uuenduslikumad tulemused tulevad just inimestelt, kellel on piiramatud vahendid nende saavutamiseks. Uuringud näitavad, et loovus armastab piiranguid. Võib-olla peaksid ettevõtted tegema just vastupidi, kasutama piiranguid, et oma inimestes olevat loovat potentsiaali kõige paremini ära kasutada. Kas pole just sinagi leidnud viimati kõige loomingulisema lahenduse, üritades mööda hiilida piirangutest?

Hiirelõksu müüt

On palju inimesi, kes ekslikult usuvad, et kui neil on uus idee on neil töö tehtud. Vastupidi, töö pole veel kaugeltki mitte tehtud! Lisaks tuleb uut ideed levitada, turundada ning teha ära korralik müügitöö, et jõuda oma klientideni. Kuniks need tegevused on tegemata ja maailm teie ideest ei tea, võib õigupoolest idee samahästi kui olemata olla.

Kokkuvõttes võib öelda, et kõik, isegi ka kõige kaugem inimene kunstist ja loovusest, võib tegelikkuses olla innovatsiooni valdkonnas särav täht. Piisab vaid õigest treeningust, pühenduvusest, töökusest ja õigest lähenemisest ning igaüks suudab leida loomingulisi ideid, et lahendada suurepäraselt ka kõige keerukam projekt või ülesanne.

Kuid loovusest kuuleme juba järgmisel laupäeval Ärikatla digitaalturunduse konverentsil! Vanemuise teatri lavastaja Ain Mäeots räägib meile kuidas näiliselt mitte millestki sünnib midagi suurt. Ning kuidas vältida klišeedes mõtlemist.

Allikas: Pick the brain

 

Huvitavad faktid artiklist:

Loovus on sageli tiimitöö!
SulgeJäta tagasiside
Please leave this field empty.